07 October 2006

IOAN SORIN APAN sau cum sa te imbraci cu cosmosul

A high-school professor of theology and physics, IOAN SORIN APAN has maintained a lon-standing avocation as collector of folk crafts (costumes) and oral histories (songs).

His study of female costumes, particularly in Maramures, has led to the conclusion that the stiched patterns represent more than simple decorative motifs. The costume itself is "a temple carried on a living being." The symbolic language expressed on a costume links back to pre-history lore of an "axis mundi" centered on paradise island from which grew a primordial tree, its roots in hell and its branches reaching into paradise.

Duminicile si la toate sarbatorile, taranul iesea cu costumul sau, lucrat de el si de familia lui, nu atat de frumusete, ci pentru ca la sarbatori cerurile se deschid, lumea nevazuta se amesteca in lumea vizibila, duhurile circula si cele bune si cele rele. Batranii cu ochii spiritului inca deschisi, puteau vedea si o aripa de inger si o coada de drac. Azi, ochii nostri nu izbutesc sa vada duhurile. Taranii se ingroapa in costumul lor nu pentru frumusete, viermii nu apreciaza frumusetea unui costum, ci pentru puterea de protectie fata de demoni, in lungul treseu pe care il are de parcurs cel dus prin vami, spre lumea fara dor. Hainele erau adevarate arme spirituale. Taranca le facuse din tot sufletul ei - nemuritor fireste – cususe fiecare frunza, floare…avea memoria fiecare etape, de la lana bruta la fir, la tesatura. Fiecare impunsatura de ac trecuse prin zambetul, lacrima, dragostea, sperantele ei. Cusatura descrie chiar tinta calatoriei finale, locul din colinde: Vestmant lung/ Din cer pana-n pamant/ Scris e in spate,/ Scris e in piept/ De-amandoua partile/ E campul cu florile/ Jur-prejurul poalelor/ Scrisa-i marea tulbure/ Pe la gat, la cheutori/ Scrise-s sfinte sarbatori/ Pe la brau, pe la maneci,/ Scrise-s sfinte dumineci/ In mijlocul cerului/ Este un pom al raiului/ In varfutu' pomului/ Stau doua randunele/ Ce impleteau luminele/ Lumini galbene de ceara/ C-o venit Craciunul iara/ Sa vesteasca peste sat/ C-o venit nou imparat.

Ioan Sorin Apan spune ca taranul, de sarbatori, "se imbraca cu lumea". Hainele taranilor romani, si mai ales ale femeilor, nu sunt decat "naratiuni cosmologice, texte de imbracat, sunt vesminte purtatoare de har". Pieptarul cu flori nu este o simpla insiruire de flori si frunze, ci "pieptar cu raiul, cu cununa lumii".

Ouale incondeiate, la fel, poarta pe ele simboluri cosmologice, un cuc nu este o simpla pasare, ci acea PASARE care gestioneaza ciclul vietii, fixeaza acele calendarului solar. Iar melcul de pe acelasi ou ( cine poate ghici legatura dintre cuc si melc???) este asimilat ochiului taurului care pazeste Raiul incuiat (..daca am inteles bine...)



Carte de colorat cu IARNA * pe SCRIBD